måndag 14 september 2015

Cirkelmodellen

Inom genrepedagogiken arbetar man ofta enligt cirkelmodellen. Det är ett sätt att arbeta som bygger på det sociokulturella perspektivet på lärande, nämligen att man lär tillsammans. Det här passar såväl första- som andraspråkselever men möjligen ännu mer för SVA-elever. Andraspråksinlärare behöver mycket stöttning och återkoppling för att bygga upp kunskaper om sitt nya språk.

Inom modellen går man igenom fyra faser:

1. Bygga upp kunskap om ämnet
2. Dekonstruktion av modelltext och modellering
3. Gemensam  klasstext
4. Elevernas individuella text

Jag arbetar enligt modellen med en av mina klasser just nu. Vi är i fas fyra och det har tagit fem långa lektioner att komma dit. I efterhand känner jag att jag hade kunnat lägga ännu mer tid på varje del. Mitt syfte med nuvarande uppgift är att eleverna ska förvärva kunskaper om olika sorters texttyper och då vi just nu arbetar med faktatexten (om länder och städer), även att kunna förstå och använda sig av genretypiska ord inom geografi och samhällskunskap. 


I första steget talade vi om länder och läste ett par faktatexter, en om Malmö och en om Sverige i stort. Vi gjorde gemensamt en analys av texternas uppbyggnad, talade om sambandsord, rubriker och stycken. Det här repeterade vi under ett flertal lektioner. Därefter gick vi in i fas tre och skrev en gemensam klasstext. Vi skrev den om Sverige och jag bad eleverna lägga undan den tidigare text vi läst och bara beskriva de fakta de kom ihåg.


I dag spaltade jag upp några exempel på rubriker på tavlan och sedan fick eleverna börja skriva individuella texter. De kom igång väldigt bra med detta och många ville gärna läsa upp sin text för klassen i slutet av lektionen, även om den inte var helt klar. När de väl är klara tänker jag låta eleverna läsa varandras texter och kamratbedöma dem innan jag själv återkopplar.


Många forskare har beskrivit genrepedagogikens kärna. Eija Kuyumcu är en av dem (se artikeln "Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande" i Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle). 

Anna Kaya har gjort en tydlig och pedagogisk video om cirkelmodellen med ett exempel på hur hon har arbetat med den i en förberedelseklass som befinner sig i åk 1-3 i SVA. Titta och låt dig inspireras!


Jag är fortfarande en nybörjare på cirkelmodellen och känner att jag har mycket att lära. Utvecklingsmöjligheter är att stanna upp i fas 1 längre och inkludera studiebesök och andra aktiviteter för att bygga upp kunskaper om ämnet. Dessutom vill jag testa att låta eleverna använda sina förstaspråk mer enligt translanguaging-principen som jag beskrev i ett tidigare blogginlägg.


Avslutar med ett tips. Professor Nihad Bunar håller på onsdag 16 september en föreläsning, som bygger på den nyutkomna boken "Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering". Föreläsningen direktsänds via nätet. Kolla in här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar